|
|
|
|
|
Debiut w przedszkolu to niełatwa sprawa! Malucha czekają poważne zmiany w życiu, często trudne do zaakceptowania. Ale to, co nowe, wcale nie musi być niedobre. Do trudnych sytuacji trzeba po prostu dziecko i siebie przygotować. Dziecku, Rodzicom i sobie życzymy, aby ten pierwszy krok do samodzielności łączył się z miłymi przeżyciami.
Co do przedszkola?
- luźne spodnie lub spódnica w gumkę, bluza dresowa lub lekki sweterek - czyli ubiór "na cebulkę", ważniejsza wygoda od elegancji,
- kapcie - najlepiej na rzepy, kurtka z suwakiem, który łatwo się zapina,
- ubrania z rozciągliwymi dekoltami,
- majtki i spodnie na zmianę (gdyby zdarzyła się "wpadka"),
- podkoszulek do przebrania (gdy przy zupie zadrży ręka),
- ulubiona poszwa na koc do leżakowania lub wybrana w sklepie razem z dzieckiem,
- ukochana przytulanka, dzięki której łatwiej będzie przeżyć rozstanie z mamą.
Nadaję się na przedszkolaka:
- zostaję na trochę bez mamy,
- sygnalizuję w sposób zrozumiały swoje potrzeby,
- umiem się ubrać i rozebrać (jeszcze nie całkiem samodzielnie),
- umiem się sam załatwić i umyć ręce (czasami ktoś mi pomaga),
- sam jem (chociaż nie robię tego szybko),
- mówię zdaniami (to nie jest największy problem, bo w przedszkolu się nauczę).
Co może pomóc dziecku?
- wcześniejsze przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką osób trzecich:
- spacer z osobą znajomą i pozostawienie na chwilę pod jej opieką dziecka,
- wspólna wizyta u znajomych, tak by dziecko zajęte było zabawą z innymi dziećmi, zaś dorośli rozmową w innym pomieszczeniu,
- wyjście z dzieckiem na zakupy, do urzędu itp., tak by dziecko miało stanąć z boku i pod okiem dorosłego (z niewielkiej odległości) poczekało na niego,
- pozostawianie dziecka w tzw. salach zabaw pod opieką personelu (najpierw tylko na chwilę, potem należy wydłużać ten czas),
- kontaktowanie dziecka z rówieśnikami, np. na placu zabaw, zapraszanie do siebie znajomych z dziećmi, odwiedzanie ich, w celu kształtowaniu tolerancji dziecka na obecność innych dzieci i uczenia, że funkcjonują na równych prawach,
- kształtowanie umiejętności komunikowania się z innymi (werbalne i niewerbalne):
- stymulowanie rozwoju mowy,
- nieodgadywanie i niezaspakajanie potrzeb dziecka zanim je zasygnalizuje,
- podawanie poprawnych wzorców językowych zamiast dostosowywanie się do swoistej mowy dziecięcej,
- niezadowalanie się tylko komunikatami niewerbalnymi,
- uczenie dziecka poprzez zabawę czynności związanych z samoobsługą (jedzenie, ubieranie, korzystanie z toalety),
- informowanie dziecka o tym, że czas w przedszkolu będzie spędzało w towarzystwie innych dzieci, bez rodziców,
- ważne, aby rodzice podczas rozstania z dzieckiem byli spokojni (dziecko wyczuwa niepokój) ? niepokój rodzica jest sygnałem dla dziecka, iż nie wszystko jest w porządku i rodzic się martwi,
- zabawy z dzieckiem "w przedszkole", przedstawianie jego realnych zalet, m.in. obecność rówieśników, wielość zabawek,
- akceptacja płaczu dziecka przez rodziców (naturalnej reakcji na nową sytuację) ? duża labilność uczuć dziecka powoduje, że za chwilę jest wesołe i świetnie się bawi,
- wcześniejsze poznanie przedszkola - spacery w kierunku placówki, krótkie wizyty w ogrodzie przedszkolnym i przedszkolu, budzenie zainteresowania nowym miejscem, wspólne poznawanie szatni, sali i łazienki,
- "kawałek domu" ? drobiazg przyniesiony przez dziecko z domu, np. ulubiona zabawka,
- możliwość przebywania rodzica z dzieckiem w sali w pierwszych dniach jego pobytu,
- wcześniejsze odbierania dziecka ? na początku (należy odbierać dziecko zgodnie z obietnicą)
- omówienie planu dnia i ustalenie kiedy przyjdzie rodzic (np. po obiadku, po podwieczorku) i punktualne odebranie dziecka ? brak rodzica o umówionej porze powoduje utratę zaufania do rodzica, zaburza poczucie bezpieczeństwa!
Co może zakłócić prawidłowy przebieg adaptacji dziecka?
- brak zaufania do przedszkola
- podejrzliwość wobec personelu
- wyrzuty sumienia, niepokój, lęk
- brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi
- nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą
- brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, odrzucenie.
Dobre rady:
- kompletuj wyprawkę wspólnie z dzieckiem i ciesz się, że będzie korzystać z niej w przedszkolu,
- nie przeciągaj pożegnania w szatni; pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź,
- nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić,
- nie obiecuj: ?jeśli pójdziesz do przedszkola to coś dostaniesz? - kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie może być to forma przekupywania,
- kontroluj się co mówisz. Zamiast: ?już możemy wracać do domu?, powiedz: ?teraz możemy iść do domu?. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk, nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres,
- jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się żeby przez kila dni odprowadzał je do przedszkola tato, rozstania z tatą są mniej bolesne,
- pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze uśmiechem!
Bibliografia:
E. Wącław, E. Bielak: "Pierwsze kroki w przedszkolu - adaptacja bez łez". Program adaptacyjny Samorządowego Przedszkola nr 87 "Lajkonik" w Krakowie, Kraków 2014.
WSTECZ
|
Artykuł czytany: 7200 razy
|
|
|
|
|
|
|
ZŁOTA MYŚL
|
"Wychowanie dziecka, to nie miła zabawa, a zadanie,
w które trzeba włożyć wysiłek bezsennych nocy,
kapitał ciężkich przeżyć i wiele myśli ..."
Janusz Korczak
|
|
Samorządowe Przedszkole Nr 87
"Lajkonik"
ul. Spółdzielców 7
30-682 Kraków
Tel: 12 655 -51-97
www.lajkonik87.pl
00084594
|